0%
1. rész
Lakóautó vs lakókocsi
A lakókocsi és a lakóautó ugyanaz? Nem! Nézzük meg, mi micsoda! A lakóautó önjáró gépjármű, míg a lakókocsit vontatni kell, tehát kell hozzá egy kellően erős, vonóhoroggal felszerelt autó is.
Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai.
Ahogy fentebb is írtam, a lakókocsit vontatni kell, amihez erős autó és nagy vonóhorog szükséges (egy közepes méretű lakóautó 1200 kg – 1500 kg, a két tengelyesek pedig már 2000 kilót, azaz 2 tonnát is nyomnak). Ha a vontató és a vontatmány össztömege meghaladja a 3500 kg-ot, akkor nem is elég a B kategóriás jogsi, kell az E. Lakóautóval általában bele lehet férni a 3,5 tonnába (még a 6 személyesekkel is), szóval elég a B-s jogosítvány.
A lakóautóval nomádabb, vadregényesebb helyekre is eljuthatunk, míg a lakókocsi inkább a kempingekbe való. Ha viszont az a cél, hogy egy kempingben legyünk 1-2 hétig, akkor a lakókocsit le lehet akasztani a vonóhorogról és a személyautóval tudunk a környéken furikázni. Ugyanezt lakóautóval úgy szokták, hogy viszik magukkal a biciklit, elektromos rollert vagy robogót és ezekkel járják be a környéket.
Amikor a kiszemelt helyre utazunk, lakóautóval könnyebb közlekedni, mint a nagy és hosszú vontatmánnyal (vagyis a lakókocsival). Megállni, parkolni, kanyarodni, tankolni sem könnyű így.
A lakóautónak jobb a hőszigetelése (klíma nélkül sem melegszik fel annyira, mint a lakókocsi), merevebb a szerkezet, nem nyekereg, zörög annyira, mint egy lakókocsi.
Persze mindennek megvan az ára: a lakóautó jóval drágább, akár bérelni, akár megvenni szeretné az ember.
2. rész
Miért jó a lakóautós nyaralás?
Első és legfontosabb előnye a nagyobb szabadság. Ha lefoglalsz egy hotelszobát, vagy apartmant vagy AirBnB-s lakást, akkor ugye helyhez vagy kötve. Ott a szállásod és kész. Ha hajnalhasadtáig a részegen gajdoló szomszédokat kell hallgatnod, akkor is. A lakóautóval viszont mehetsz kempingbe ha társaságra vágysz, de letáborozhatsz egy csörgedező patak partján, a homokos tengerparton, egy virágos réten vagy egy vadregényes erdőben, ahol csak ti vagytok.
„Nem véletlen emlegetik a lakóautózást a jövő egyik lehetséges utazási formájaként, hiszen szinte teljesen el tudjuk kerülni az embereket, és úgy fedezhetünk fel izgalmasabbnál izgalmasabb helyeket, hogy közben végig otthon vagyunk…” (idézet a sablonmentes.blog.hu-ról) Sokan annyira beleszeretnek ebbe az életformába, hogy folyamatosan hónapokig, évekig élnek és utazgatnak a lakóautójukban.
Másik előny, hogy amíg a szálláshelyeket az állam akár valós, akár mondvacsinált vírushelyzetre hivatkozva bezárathatja, korlátozhatja az embereket, ha lakóautóval utazol a családoddal országon belül, abba nem szólhat bele senki.
A harmadik előny pedig az, hogy míg egy hotelszoba takarítására max. 15-20 perc jut, egy lakóautót minden bérlő után alaposan kitakaríttatnak a jobb cégek, sokan ózonos fertőtlenítést is használnak, ami a vírusok, baktériumok 99,9%-át elpusztítja.
Végül pedig egy szubjektív érv: a lakóautózás jó buli. Már maga az utazás is érdekes. Magyarországon még nem annyira megszokott, úgyhogy sokan megnézik a lakóautót. Ha másik lakóautós társasággal találkozol, legtöbbször barátságosak, megosztják az élményeiket, tapasztalataikat egymással. Internetes fórumokon is segítőkészek.
Szóval kalandra fel, vár a nagyvilág!
3. rész
A lakóautók fajtái
Angolszász nyelvterületen A, B és C osztályú lakóautókról beszélnek. Az A osztályút integráltnak is hívjuk, ezek lényegében lakóbuszok és az alváz-motor, futómű kivételével teljesen a lakóautó-gyárban készülnek. A nagy első szélvédő a tetőig ér, általában elöl, a mennyezetről lehet leengedi az úgynevezett „hubbett” franciaágyat. Ez a típus a lakóautók csúcsa, ezért drágábbak is, előnyük, hogy végig homogén a hőszigetelés, korszerűbb, stabilabb, egységesebb a szerkezet.
A B osztályút nevezzük félintegráltnak. Itt adott az eredeti jármű, pl. Fiat, Ford vagy Mercedes Sprinter, melyeket általában a két első ajtó után kiszélesítenek 15-15 centire, így az áramvonalassága megmaradt. A jármű hátuljában lehet kereszt-, hosszágy vagy franciaágy, általában 2-3 főnek elég a hely. Előnye ennek a változatnak, hogy jó a légellenállása, a fogyasztása alacsony és ma már ezek is szélesített, stabilabb futóművel készülnek, viszont csak a lakórész hőszigetelt, a vezetőfülke nem igazán védett.
A C osztályút alkóvosnak is nevezzük. Ezekben a vezetőfülke fölött van egy emeleti rész, itt található egy franciaágy. Nem kell beágyazni és rengeteg holmit lehet rápakolni. A lakótér többi részétől egy függönnyel leválasztható. Az alkóvos lakóautókban 6 fő is utazhat és elvileg aludni is tud hat ember. Mivel ezek magasabbak, mint az A és B osztályúak, ezért nagyobb a légellenállásuk és így többet is fogyasztanak.
A jelenlegi divat a „van” és a „camper van”. Ezek kívülről egyszerű áruszállító furgonnak tűnnek, de belül teljes értékű lakóautók. Általában 2 fő tud aludni bennük. A vezető- és az anyósülés hátraforgatható, így álló helyzetben barátságosabb belső tere van, kevésbé autószerű.
4. rész
Szakkifejezések, hogy ne tűnj annyira amatőrnek
Omnisztor – a lakóautó oldalán található, kitekerhető árnyékoló. Nagyon hasznos, megvéd a tűző naptól. Szoktak alá rakni úgynevezett sátorszőnyeget és arra lehet kipakolni a kempingasztalt és székeket. Az omnisztor pár perc alatt ki- és betekerhető, ellentétben a lakókocsiknál használt elősátorral, aminek a felállítása több órát is igénybe vehet. Többnapos vagy még hosszabb letelepedésre persze jobb az elősátor, mert zártabb, huzatmentes, és belül nagyon otthonossá lehet tenni. Ezért használják a lakókocsisok.
A lakóautóhoz viszont inkább az onmisztor illik. Fontos: ha viharos szél várható, ne hagyd kitekerve az omnisztort, mert letépheti a szél és drága mulatság pótolni. Egy 2×2 m-es polyva 160 ezer forinttól indul.
Vihar spanifer – igazából ez egy erős műanyag szalag fémcsatokkal. Használják rakomány rögzítésre is. A vihar spanifer az omnisztor vagy az elősátor biztonságos rögzítésére szolgál nagy szélben, viharban.
Inverter – magyarul feszültség átalakító. A jármű akkumulátora 12 voltos egyenáramot tud termelni, ezt alakítja át az inverter 230 voltos váltóárammá, vagyis olyan árammá, ami a lakásokban a konnektorban van. Az inverter segítségével a lakóautóban fel tudjuk tölteni a laptopot, a mobilt. A nagyobb teljesítményű inverterek elbírják a hajszáritót, a mikrót vagy a klímát is.
Indító és munka akkumulátor – A személyautókban csak egy indító akkumulátor van, ami arra kell, hogy amikor a motor áll, akkor is legyen áram. El lehessen indítani a kocsit, legyen világítás, le lehessen engedni az automata ablakot, stb. Lakóautókban másik akkumulátor is van, a meghajtó vagy ciklikus akku, amely a lakórészhez biztosítja az áramot. Ezt szokták nevezni munka akkumulátornak is. Ennek segítségével működik a hűtő, a lakótér világítás, stb. A két akku felépítése különböző. Az indító akkumulátor jellemzője, hogy képes rövid ideig nagy teljesítményt leadni, ami a jármű motorjának elindításához szükséges. Viszont nem jól tűri azt, ha rendszeresen lemerül, és újratöltjük. Ezért ez a típus nem alkalmas arra, hogy hosszabb ideig működtesse a lakóautóban lévő világítást, és egyéb fogyasztókat. A munka-akkumulátor működése kicsit más. Ez sokkal jobban tűri a rendszeres lemerítés-feltöltés ciklusokat (innen ered a ciklikus akkumulátor megnevezés is), hosszú ideig képes kisebb teljesítményt leadni, ezért sokkal alkalmasabb arra, hogy a lakóautó elektromos berendezéseit működtesse rendszeres újratöltés mellett.
Biwak, biwakolás – tulajdonképpen vadkempingezés. Országról országra változik a szabályozás, hogy hol engedélyezett és hol tiltott. Lakóautóval megállhatsz kempingben, aztán az úgynevezett stellplatz-okon, ami parkolóhelyet jelent, legtöbbször, víz- és áramvételi lehetőséggel, illetve szennyvíz (szürke víz) leengedési hellyel. A harmadik lehetőség pedig, hogy megállsz a természetben, ahol éppen megtetszik a hely. Ez a biwakolás.
5. rész
Hasznos alkalmazások
Ne ess kétségbe, ha ez az első alkalom, hogy lakóautót bérelsz! Halvány lila gőzöd sincs, hová érdemes menni? Itt van három hasznos alkalmazás, amelyekben összegyűjtötték a kempingeket, vadkempingező helyeket, olyan parkolókat, ahol van vízvételi lehetőség, a szennyvíz leeresztő helyeket, szerelőket – röviden mindent, amire egy lakókautóval szükséged lehet. Mindhárom az egész világot lefedi, szóval ha nem csak országon belül utaznál, akkor is segítségedre lesznek.
A legnépszerűbb alkalmazás a park4night. Ez egy francia fejlesztés, náluk nagyon népszerű a lakóautózás. https://park4night.com/
Angol, német, francia, olasz, spanyol és holland nyelven érhető el, de igazából nagyon könnyű használni nyelvismeret nélkül is. Itt egy park4night bemutató videó a úTRAVELóktól, magyar nyelven, ez alapján neked is menni fog: https://www.youtube.com/watch?v=KSqXtwYhc-U
És még egy bemutató videó a használatáról: https://www.youtube.com/watch?v=c982woz5Npc
ROAD LORDS Kamionos Navigáció. Beállíthatod a kocsi magasságát, szélességét és ezt figyelembe véve tervez neked utat.
Letöltés a Google Play Áruházból: kattints ide!
A másik az iOverlander alkalmazás és weboldal: https://www.ioverlander.com/
Érdemes még megnézni ezt is, van letölthető, app változata is: https://www.caramaps.com/
További hasznos alkalmazások az úTRAVELóktól: https://www.youtube.com/watch?v=yueyRR3fivY
6. rész
Milyen youtube csatornákat érdemes követned?
Magyar nyelven a méltán legnépszerűbb csatorna az úTRAVELóké. (https://www.youtube.com/channel/UCNFv_2UaJ5Kjymxcrp-axRA)
Ők egy fiatal házaspár, akik évek óta utazgatnak a lakóautójukkal és két kutyával Európában. A srác ezermester, ennek megfelelően mindenféle műszaki témáról is csinál videót. Szóval ha a lakóautó fűtés- vagy vízrendszere, klíma, napelemtelepítés, wc tartály ürítés vagy az akkumulátorok érdekelnek, itt mindent megtalálsz. Emellett rengeteg praktikus tanácsuk van: lakóautó vásárlásról, mobilinternet választásról, ami nekik bevált, autópálya díjakról, mosási lehetőségekről, kempingekről, revolutról, stb. (UPDATE: 2021. augusztusban szakítottak, de attól még a csatorna él, vannak új videók is.)
A másik csatorna, amit szerintem érdemes követni, az I Love Utazás: https://www.youtube.com/c/ILoveUtazás/
Ők egy ötvenes házaspár, akik egy évet éltek és utazgattak lakóautóban, főleg délen (Spanyolország, Portugália, Franciaország). Télre hazajöttek és tavasszal indulnak Olaszországba. Ők inkább a tájakra, a helyekre koncentrálnak a videóikban, de természetesen ők is sok hasznos tanácsot adnak. Bemutatják a saját lakóautójukat, illetve beszélnek róla, hogy hogyan élnek benne – szóval itt is megvan a praktikum.
Szeretnék még egy olyan youtuber-t ajánlani, aki művészi videókat készít: https://www.youtube.com/@peteydx Tóth Péter a helyek és a lakóautózás hangulatát ragadja meg nagyon jól. A fotói sem hétköznapiak: https://www.instagram.com/peteydx/
7. rész
Magammal tudom vinni a bicikliket vagy a robogót?
Ha személyautóval utazol és kerékpárt is szeretnél magaddal vinni, akkor vagy a kocsi hátuljára vagy a tetejére tudsz kerékpártartót szerelni. Mindkettő elég kényelmetlen. Ha a tetőn vannak a biciklik, akkor jelentősen nő a légellenállás, ha hátul, akkor meg zavarnak a kilátásban és a csomagtartóhoz való hozzáférésben. És persze porosodnak, rácsapódik a sár, a víz.
Ha viszont lakóautót bérelsz, kapsz hozzá „garázst”. Így nevezik az autó végében található nagyméretű tárolóhelyet, amelynek jobb és bal oldalon is van ajtaja, így könnyen be tudsz pakolni. Ide két bicikli vagy akár egy kismotor/robogó is befér. Itt nem koszolódnak, zárt helyen vannak, tehát kívülről nem látszik, így kisebb a lopás kockázata is. A kerékpárokat könnyű beemelni és kiszedni, a motorhoz viszont már rámpa javasolt, amin fel tudod tolni és ki tudod gördíteni.